BREAKING NEWS

Ziana Terkejut!! Najib Lulus Saringan SPRM??



Semua calon BN untuk PRU-13 akan disaring oleh SPRM; Najib calon yang pertamaNajib perasuah popular

Apabila terdapat banyak tuduhan rasuah dalam kabinet UMNO / BN seperti yang dapat dilihat dari gaya hidup mewah mereka dan apabila Najib telah mengisytiharkan bahawa dia akan memerangi rasuah seperti yang termaktub di dalam Program Transformasi  untuk mengurangkan rasuah, ia agak memalukan apabila Najib mengisytiharkan bahawa semua calon BN akan disaring oleh SPRM pada saat-saat akhir Najib berkuasa dan bukannya pada hari beliau mengambil alih sebagai Presiden UMNO.

Walau bagaimanapun usaha yang memalukan ini bukan berakhir di situ sehaja. Najib seharusnya isytiharkan bahawa beliau  adalah orang pertama yang mesti disaring  terlebih dahulu! Malangnya Najib bertindak seolah-olah beliau seorang yang bersih dan amat mulia seolah-olah mengatakan “Aku lebih mulia dari kamu semua!”

Najib perlu ingat bahawa dia telah dituduh terlibat sama di dalam kes komisen RM500 juta Scorpene-Altantuya yang masih menimbulkan persoalan, “Di mana akhirnya aliran wang di Hong Kong?”

Awal tahun ini, Najib bertekad untuk menyemai ” fitrah kebencian untuk rasuah ke dalam hati nurani masyarakat.” Oh, apa itu hanya satu jenaka?

Adakah anda masih ingat majlis pertunangan untuk anak perempuan Najib yang perbelanjaan katering diinvoiskan  kepada Pejabat Perdana Menteri (PMO)? Bagaimana pula dengan perjalanan dan percutian peribadi Najib bersama isteri beliau? Pegawai-pegawai beliau telah mempertahankan seolah-olah mengatakan Najib menggunakan wang sendiri! Ini adalah untuk mengelakkan dituduh menggunakan dana awam untuk percutian beliau dan membiayai majlis pertunangan tersebut. Tetapi jika ini adalah begitu, bagaimana Najib menguruskan semuanya dengan wangnya sendiri untuk melawat anak-anaknya dan menghadiri pertunangan anak perempuannya di Kazakhstan menggunakan wang sendiri, kemudian melancong ke Australia dengan isterinya membeli-belah? Berapa banyakkah wang Najib selama menjadi menteri dan perdana menteri?

Kemudian SPRM mesti periksa akaun dan perbelanjaan isterinya. Nilai semua barang kemas dan aksesori mahal kemudian jumlahkan dan lihat sama ada Najib mampu untuk menanggung  mereka semua atau tidak, berdasarkan pendapatan rasminya. Jika Rosmah mengisytiharkan bahawa ia adalah wang sendiri daripada menabung sejak zaman kanak-kanak, maka SPRM perlu menyemak rekod untuk mengesahkannya.

Rakyat Malaysia telah melihat beberapa orang silih berganti yang tampil ke hadapan untuk mengaitkan Najib, isterinya Rosmah Mansor, adiknya Nazim Abdul Razak serta mereka yang berkedudukan dan berjawatan penting, seperti Peguam Negara Abdul Gani Patail dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishamuddin Hussein terlibat dengan rasuah dan salahguna kuasa dan pelbagai skandal.

Pengkritik juga telah menegaskan bahawa di bawah Najib selama 39 bulan, bukan sahaja di dalam tempoh ini rasuah lebih meningkat dari sebelumnya; daripada dua Perdana Menteri Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah Badawi, tetapi Malaysia telah diberi anugerah dan penghormatan yang memalukan di kalangan Negara Asia- Pasifik di mana kedudukan Malaysia merosot  dari segi tahap dan markah di dalam kedua-dua Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) daripada penilaian tahunan mulai 17 tahun yang lalu pada tahun 1995.

Jadi semua calon BN mesti sekata untuk enggan disaring oleh SPRM melainkan jika Najib disaring dahulu! Ini baru dikatakan kepimpinan melalui teladan dan ini adalah bagaimana seorang pemimpin yang berwibawa dan harus menjadi yang pertama untuk lakukan sendiri apa yang dilafazkannya.

<unofficialversion>

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails