BREAKING NEWS

TPPA Bakal Menyebabkan Orang Melayu Dan Bumiputera Dilayan Seperti Warga Asing

Ketua Penerangan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Mohd Hazizi Abd Rahman berkata, TPPA bakal menyebabkan orang Melayu dan Bumiputera dilayan seperti warga asing.
“Kedudukan istimewa Islam dan orang-orang Melayu dalam Perlembagaan akan dikira sebagai ‘trade barrier’. Penapisan filem-filem lucah boleh dikira satu bentuk sekatan perdagangan bebas begitu juga peruntukan tanah rizab,” katanya dalam kenyataan yang disiarkan di Ismaweb.
Mohd Hazizi berkata, kerajaan boleh disaman di tribunal antarabangsa jika kerajaan memberikan layanan istimewa kepada syarikat Melayu dan Bumiputera selepas TPPA ditandatangani.
Katanya, ia pernah berlaku kepada kerajaan Afrika Selatan akibat melaksanakan dasar mengutamakan rakyat kulit hitam yang dikenali sebagai ‘Black Economic Empowerment’, yang mirip Dasar Ekonomi Baru (DEB).
Katanya, Parlimen hanya memberikan kata dua- terima atau tolak- dan masa yang diberikan untuk membahaskannya hanya dua bulan untuk meneliti dokumen yang sangat teknikal tetapi keputusannya sudah dijangkakan.
“Orang Melayu akan kembali hina dan mundur kesan daripada TPPA sama seperti akibat penjajahan ratusan tahun lalu,” katanya.
Sebelum ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, beliau mungkin memohon p ersidangan khas Parlimen bagi membentangkan butiran perjanjian itu, jika perlu.
Katanya, kerajaan yakin Ahli Parlimen BN akan menyokong TPPA bagi manfaat jangka panjang termasuk aspek pelaburan langsung asing (FDI) dan perdagangan untuk negara.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails