BREAKING NEWS

'Pendakwaan Terpilih' Khas Untuk Peserta-Peserta BERSIH 3.0

Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Rasah, R Tangam menjadi orang pertama yang didakwa kerana
menyertai Perhimpuna BERSIH 3.0.

 
Nampaknya hanya peserta perhimpunan BERSIH 3.0  saja yang kena dakwa....cepat betul dia org buat kerja terus dakwa....samseng-samseng taik kucing umno/APCO dah berapa lama tak dakwa-dakwa pun...pemimpin-pemimpin ummo/APCO yang terang-terang rasuah dan pukul orang tak dakwa-dakwa pun..polis yang suka-suka pukul peserta bersih dan rosakkan harta benda orang tak kena dakwa pun...undang-undang apa yang korang pakai nih?? saya harap pihak pdrm harus berlaku adil kerana kita sekarang di dunia media tanpa sempadan. Berdasarkan beberapa klip video dari org awam dan jurugambar, ada beberapa insiden yg memaparkan kerakusan dan keseronokan di pihak polis apabila membelasah dan memukul , kekadang tu, anggota polis lebih dari 8 org membelasah seorg dgn menumbuk, menendang muka, kepala dan belakang. Apakah tiada sebarang tindakan terhadap mereka yg mencemar nama baik polis. Salah ke kalau gambar2 mereka turut disiarkan.? Nak buat laporan polis, mereka tak pakai tag nama dan no.untuk membalas budi baik regim najib ini kita wajib mengerakkan usaha berterusan untuk memastikan semua rakyat Malaysia yang ada otak akan mendakwa umno/APCO pulak melalui kertas undi pada PRU ke 13 nanti..

KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Rasah, R Tangam, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas pertuduhan sebagai ahli perhimpunan yang melanggar perintah mahkamah bagi menghalang orang awam, peserta dan penganjur perhimpunan daripada berada di pekarangan Dataran Merdeka Jumaat lalu.

Tangam, 50, seorang bekas tentera, juga mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan pilihan, di mana beliau bersama-sama "Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil" mengingkari perintah Majistret Zaki Asyraf Zubir dengan menghadiri perhimpunan berkenaan yang dilarang dan seterusnya menyebabkan kegusaran kepada anggota polis yang bertugas di kawasan Jalan Raja Laut pada hari yang sama.
Tangam didakwa melakukan kedua-dua kesalahan tersebut di Jalan Raja Laut, pada kira-kira 3 petang. Dia adalah orang pertama yang didakwa atas kesalahan itu.
Untuk kesalahan itu, beliau didakwa mengikut Seksyen 143 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga enam bulan, atau denda, atau kedua-duanya sekali.

Bagi pertuduhan pilihan, Tangam didakwa mengikut Seksyen 188 kanun yang sama dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga sebulan, atau denda sehingga RM400, atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Hanapiah Zakaria meminta mahkamah agar jaminan ditetapkan pada RM5,000 dengan seorang penjamin.

Beliau juga memberitahu mahkamah jaminan berkenaan berpatutan memandangkan tertuduh tidak memberi kerjasama kepda polis untuk merakamkan percakapannya.
Peguam Latheefa Koya berkata, anak sulong Tangam yang hadir di mahkamah untuk menjamin ayahnya tidak mampu dan lagi pun beliau (anak Tangam) terpaksa meminjam daripada rakan-rakan ayahnya yang hadir di mahkamah.

Latheefa juga memberitahu mahkamah bahawa tertuduh kini tidak bekerja dan mempunyai enam orang anak dan isterinya adalah suri rumah.

Hakim Mahmud Abdullah menetapkan jaminan RM2,000 dengan seorang penjamin, sebelum menetapkan 5 Jun depan untuk sebutan semula kes berkenaan. - BERNAMA

1 comment :

  1. tak per dakwa . itu ikut undang-undang. Bab belasah tu yang tak ikkut undang-undang.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails