BREAKING NEWS

Rakyat pasti bangkit melawan undang-undang yang zalim dan menindas



Merenung situasi dalam negara, kita menyambut hari yang penting ini dalam keadaan yang suram. Kurang seminggu yang lalu, rakyat dipukul, disembur dengan air asid dan ditangkap hanya kerana mereka berhimpun secara aman untuk menyuarakan isi hati dan protes terhadap syarikat kroni Umno-BN, SYABAS.

Polis digunakan untuk menyekat kebebasan rakyat yang asas – iaitu hak untuk berhimpun.

Laporan hak asasi yang dikeluarkan oleh Suara Rakyat Malaysia semalam, mengesahkan lagi kongkongan yang terus mencengkam kebebasan rakyat Malaysia oleh rejim penguasa.

Pemerintahan kukubesi ala-Mahathir kini merupakan modus operandi pemerintahan Najib Razak.

Undang-undang dan peraturan seharusnya memihak kepada kebenaran dan keadilan. Dalam sejarah moden, setiap negara yang dikuasai oleh rejim yang angkuh, rakyat pasti bangkit melawan undang-undang yang zalim dan menindas.

Apa yang berlaku di negara kita, undang-undang diguna untuk mempertahankan kelompok penguasa dan golongan elit tetapi pada masa yang sama, terus menindas dan mengongkong kebebasan rakyat. Ini merupakan cabaran besar kepada rakyat dan para pejuang demokrasi.
Kita wajar mengimbau kembali mutiara kata dari Widji Tukul dalam salah sebuah sajaknya yang terkenal berjudul 'Peringatan'.

Apabila usul ditolak tanpa ditimbang, suara dibungkam kritik dilarang tanpa alasan, dituduh subversif dan mengganggu keamanan, maka hanya ada satu kata: Lawan!
 Oleh: Mohamed Azmin Ali

(Penulis adalah Timbalan Presiden PKR)

2 comments :

  1. salam Saudara Mafis Bos, boleh tolong Ling Blog saya ke Blog Saudara, dan saya akan terus meling Blog Saudara ke Blog saya, terima kasih atas kerja sama Saudara.

    ReplyDelete
  2. Salam ukhwah..sila saudara tinggalkan url blog saudara diruangan komen ini utk sy link ke blog sy ini.TQ

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails