BREAKING NEWS

Air mani bukti tembusan walaupun dubur Saiful tidak koyak atau cedera


KUALA LUMPUR, 3 Jun — Kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang sebelum ini diperkatakan dengan ketiadaan koyakan, hari ini dimaklumkan oleh  doktor kerajaan — kewujudan air mani di dubur pengadu memadai untuk merumuskan wujudnya tembusan.
Dr Mohd Razali Ibrahim, salah seorang daripada tiga doktor yang memeriksa Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 28 Jun 2008 memberitahu, ujian sampel menunjukkan adanya air mani walaupun tiada kesan koyakan atau kecederaan pada bahagian dubur.
Ujian itu dijalankan dua hari selepas kejadian liwat didakwa berlaku.
“Dengan kesemua laporan yang ada di depan saya, saya boleh mengatakan adanya bukti penembusan walaupun tanpa kecederaan klinikal,” kata beliau lagi.
“Dengan kehadiran kesan air mani, ada bukti penembusan (di bahagian) dubur,” katanya.
Dr. Razali berkata demikian ketika ditanya oleh pendakwa raya.
Peguam Cara Negara II Datuk Yusof Zainal Abiden menyoal mengenai laporan doktor itu sebelum ini, pada 28 Jun yang menyebut “tiada kesan kecederaan, tidak koyakan,,, tiada penemuan konklusif tentang wujudanya penetrasi di dubur.”
Doktor itu menjawab bahawa pada masa itu beliau tiada pengetahuan tentang kewujudan sampel calitan yang diambil daripada Saiful, yang mendakwa dia diliwat oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat.
Beliau juga mengakui tiada bukti wujudnya kecederaan atau trauma.
Menurut satu lagi laporan sampel-sampel calitan itu menunjukkan adanya kesan air mani.
Laporan itu hanya ditunjukkan kepada Dr. Razali oleh pasukan pendakwa raya hari ini ketika sesi soal.
Ini menyebabkan Dr. Razali mengubah rumusan beliau.
Beliau juga membacakan kandungan laporan yang mengatakan sampel calitan B5, B7, B8 dan B9 yang menyebut tentang kesan air mani di dubur.
“(Dengan ini) saya boleh merumuskan (sekarang) bahawa adanya bukti tembusan,” kata Dr. Razali.
Peguam utama Anwar, Karpal Singh dijangka menyoal balas doktor itu selepas ini.
Dua minggu lalu Saiful memberitahu mahkamah bahawa dia tidak membasuh duburnya selepas kejadian liwat pada 26 Jun 2008 kerana mahu menyimpan bukti.
Saiful, saksi utama dalam perbicaraan kes liwat ketua pembangkang itu berkata selepas kejadian itu, beliau tidak mandi tetapi hanya membilas badannya.
Pada November lalu, pasukan pembela menegaskan dakwaan liwat terhadap Anwar berniat jahat dan tidak boleh diterima memandangkan ketiadaan penemuan perubatan berhubung penetrasi.
Malah sebelum ini peguam-peguam Anwar memberitahu berdasarkan laporan perubatan oleh pegawai perubatan dari Pusrawi yang mula-mula sekali memeriksa pengadu, dinyatakan bahawa dubur itu tidak berdarah, tidak cedera, tidak bernanah dan ia adalah bersih, kering serta kelihatan normal.
Mereka mendakwa perkara itu turut disokong oleh laporan perubatan Hospital Kuala Lumpur yang menyatakan bahawa penetrasi tidak berlaku.
Penasihat Parti Keadilan Rakyat itu kini dibicarakan atas dakwaan meliwat bekas pembantu peribadinya, Saiful di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun 2008.
Anwar menghadapi hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika disabitkan.
Dia didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan.-themalaysianinsider

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails