BREAKING NEWS

PAS Mencadangkan Nama Azmin Ali Selepas Pertemuan Datuk Seri Abdul Hadi Awang Dan Sultan Selangor




PAS memutuskan untuk menawarkan dua nama sebagai calon Menteri Besar selepas Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertemu Sultan Selangor pada 31 Julai lalu.

"Pada hari raya keempat, beliau menghadap Sultan.

"Maka presiden parti memutuskan bahawa satu nama alternatif perlu dicadangkan dengan mengambil kira sebarang kemungkinan melibatkan Istana dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail," kata Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat.

Beliau berkata, Hadi mempunyai hubungan baik dengan Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Jelas Suhaizan, berdasarkan pertimbangan tersebut PAS memutuskan untuk menamakan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali sebagai calon alternatif selain Wan Azizah.

"PAS boleh mencadangkan nama di kalangan ahlinya sebagai calon alternatif tetapi ia melanggar prinsip setiakawan dalam Pakatan Rakyat, keputusan itu bukan dari PAS," katanya.

Suhaizan berkata PAS tidak membuat pusingan 'U' apabila menyatakan sokongan terhadap Wan Azizah dan menarik balik sokongan terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tetapi hanya mengambil jalan alternatif.
"Rancangan awal adalah untuk menerima Khalid sebagai Menteri Besar, berdasarkan keupayaan beliau mentadbir Selangor.

"Berita mengenai kelemahan politiknya, pada pendapat PAS, merupakan masalah dalaman parti yang boleh diselesaikan partinya sendiri," kata Suhaizan.

Beliau berkata, mengekalkan Khalid dan memperbaiki prestasi politiknya adalah jauh lebih selamat berbanding meminta beliau berundur.

Jelasnya, kepimpinan Pusat Pakatan Rakyat boleh memberi cadangan, kritikan kepada PKR menerusi Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

"Namun, jalan yang diambil PAS tidak difikirkan terlebih dahulu.

"Masalah yang dihadapi Khalid menyebabkan beliau dipecat daripada parti. Kini, Khalid bukan lagi ahli PKR atau Pakatan Rakyat," katanya.

Beliau berkata, kesetiaan PAS hanya kepada PKR dan DAP serta bukannya bersama Khalid dan rancangan terbaharu untuk PAS adalah menolak Khalid sebagai menteri besar.

"Jadi, PAS mengambil pendekatan terbaharu dengan menolak Khalid. Inilah yang saya maksudkan dengan kedinamikan PAS dalam membuat keputusan," katanya.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails