BREAKING NEWS

Menteri-Menteri BN Terlepas Dari Sebarang Tindakan Dengan Hanya Memohon Maaf


 

Nampaknya ahli parlimen Barisan Nasional boleh berkata apa-apa dengan hanya "menjelaskan" perkara itu atau dengan memohon "maaf".

Ini seolah-olah apa yang telah dilakukan oleh kedua-dua Timbalan Menteri Pertahanan, Abdul Rahim Bakri dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Pada 26 Mac, Abdul Rahim memberitahu Parlimen bahawa Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tidak bertindak balas apabila sebuah penerbangan yang tidak dikenali muncul di radar kerana ia mengandaikan bahawa kawalan trafik udara telah mengarahkan kapal terbang itu untuk berpatah balik.

"Ia telah dikesan oleh radar kami, tetapi pusingan balik itu dilakukan oleh pesawat bukan ancaman, jadi kami fikir mungkin ia dilakukan atas arahan menara kawalan," Abdul Rahim berkata ketika menggulung perkara yang dibangkitkan ahli parlimen sewaktu titah Yang di- Pertuan Agong.

Pada 27 Mac, bagaimanapun, Abdul Rahim mengeluarkan sebuah kenyataan akhbar dua perenggan yang berbunyi: "Berhubung dengan komen saya semasa titah Yang di- Pertuan Agong semalam (26 Mac 2014) di mana saya berkata bahawa penerbangan MH370 mungkin berpatah balik selepas menerima arahan dari menara kawalan, saya ingin menjelaskan bahawa ia hanya berdasarkan andaian saya dan lain-lain kemungkinan yang boleh berlaku.

"Selepas diperiksa, saya ingin menegaskan bahawa kenyataan saya adalah tidak tepat."

Walaupun pembangkang menyeru supaya tindakan diambil ke atas Abdul Rahim kerana kenyataannya itu, Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia Pandikar tidak bersetuju.

Penceramah berkata selepas mengambil kira penjelasan Abdul Rahim, dia tidak akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

"Berdasarkan semua fakta yang saya miliki, saya telah memutuskan bahawa beliau tidak berniat untuk mengelirukan Dewan," ujar Pandikar Amin.

Adakah ini bermakna bahawa mana-mana ahli parlimen, sama ada dari parti pemerintah atau pembangkang, bebas untuk membuat apa-apa andaian tentang kehilangan penerbangan MH370, dan untuk mengeluarkan pernyataan mengenainya di parlimen tanpa sebarang akibat?

Terutamanya berkaitan dengan MH370 dan pusingan balik yang dikesan radar tentera, yang mengakibatkan Malaysia telah menerima banyak kritikan antarabangsa.

Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi Malaysia (SKMM) telah turut dilaporkan mengeluarkan amaran kepada orang ramai bahawa menyebarkan, memuat naik atau berkongsi status yang berkaitan dengan kejadian MH370 yang bersifat spekulatif akan menyebabkan tindakan diambil terhadap mereka.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga dilaporkan telah meminta orang ramai dan media untuk tidak menyebarkan maklumat yang tidak disahkan dan palsu mengenai kapal terbang yang hilang itu.

Bukankah ini juga turut terpakai kepada pemimpin-pemimpin, terutamanya seorang timbalan menteri pertahanan ?

Pada 10 April, Wan Junaidi dilaporkan memohon maaf kepada warga Sabah mengenai kenyataannya yang mencadangkan supaya pusat peranginan terpencil di negeri ini perlu ditutup kerana isu-isu keselamatan, tetapi menjelaskan bahawa kenyataan beliau tidak dilaporkan secara keseluruhannya oleh media.

"Saya berkata, jika ikut cara saya, saya akan menutup semua pusat peranginan di kawasan zon merah. Tetapi ini tidak boleh, kerana ia adalah satu bahagian penting dalam infrastruktur pelancongan.

"Tetapi bahagian yang terakhir kenyataan itu tidak diterbitkan, hanya bahagian pertama," kata Wan Junaidi, sambil menambah bahawa dia tidak mempunyai masalah untuk memohon maaf kepada semua warga Sabah walaupun dia telah disalah tafsir.

Tetapi mengapa Wan Junaidi memohon maaf jika beliau telah disalahtafsirkan?

Tambahan pula dia enggan berbuat demikian kerana mengeluarkan sebuah kenyataan di Parlimen pada 18 Mac, di mana beliau berkata bahawa kaum bukan Melayu kurang sensitif kepada kes rogol berbanding dengan orang Melayu, walaupun mengakui bahawa kenyataan beliau akan menyinggung perasaan beberapa kaum jika "dibaca di luar konteks".

Dan tidak ada apa-apa tindakan telah diambil terhadap kedua-dua timbalan menteri ini. Adalah suatu keajaiban jika layanan yang sama diberikan kepada ahli parlimen pembangkang, sekiranya mereka mengeluarkan kenyataan seperti itu.

Oleh Sonia Ramachandran

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails