BREAKING NEWS

Tindakan Bodoh Najib Akan Menyebabkan Felda Hilang Sumber Pendapatan



SHAH ALAM: Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menyenaraikan Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) di Bursa Malaysia akan menyaksikan Felda tidak lagi memiliki apa-apa di dalam syarikat FGVHB.

Kesan ini timbul apabila Felda melupuskan segala perniagaannya kepada FGVHB dengan hanya mendapat pembayaran sekali gus berjumlah RM10 bilion.

Bekas Timbalan Pengarah Bank Negara, Dr Rosli Yaakub menjelaskan Felda membelanjakan kira-kira RM2 bilion setiap tahun dalam bentuk perbelanjaan pengurusan, perbelanjaan peneroka, perbelanjaan tanam semula, pinjaman kepada peneroka termasuk juga pendahuluan baja kepada peneroka.

"Sumber dana datangnya dari pendapatan Felda berjumlah kira-kira RM2.5 bilion setahun yang terdiri daripada pendapatan ladang kira-kira 60 peratus, geran infrastruktur dari kerajaan termasuk dividen dari anak-anak syarikat.

"Ini bermakna tanpa penyenaraian, Felda menikmati lebihan pendapatan berbanding perbelanjaan kira-kira RM500 juta setiap tahun," jelasnya sewaktu perbentangan kertas kerja di Konvesyen Halatuju Felda di Universiti Industri Selangor (UNiSEL) di sini.

Tambahnya, sebaiknya selepas penyenaraian ini sumber pendapatan sudah terputus. Tunai yang dijana dari penyenaraian nampaknya hanya mampu menampung perbelanjaan selama lima tahun.

"Itupun kalau ianya tidak digunakan untuk maksud-maksud lain, mesti pun diandaikan kesemua RM10 bilion itu dilaburkan dalam pelaburan menjana pendapatan paling optimistik ia boleh menjana RM1.5 bilion setahun (15 peratus).

"Ini bermakna, Felda masih akan mengalami defisit sebanyak RM500 juta setahun berbanding lebihan RM500 juta setahun sebelum penyenaraian," ucapnya.

Jelas, Dr Rosli dengan kehilangan sumber tetap pendapatan, Felda tidak ada jalan lain kecuali mengecilkan saiznya serta menghadkan aktivitinya.

"Yang pasti akan terkorban ialah program-program di bawah tanggungjawab sosial korporat, ia akan menjejaskan kualiti dan taraf hidup peneroka keseluruhannya.

"Dengan kehilangan sumber pendapatan, Felda hanya akan mampu meneruskan program-program kemasyarakatan jika ada suntikan wang pembayar cukai ke dalam akaun Felda badan berkanun," tambahnya lagi.

Dr Rosli menegaskan penyenaraian ini merugikan Felda, peneroka dan juga memberi beban ke atas belanjawan negara.

Oleh: Muhammad Faizal

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails