BREAKING NEWS

Jom Terjah!! Politik Kotor Dan Jijik Umno


Di dalam pilihanraya umum tahun 2008 yang lalu, kita telahpun melihat Pakatan Rakyat yang meliputi gabungan PKR, DAP dan PAS telah berjaya meretakkan kekuatan BN dengan pengurangan majoriti dua pertiga BN di parlimen serta menewaskannya di beberapa buah negeri seperti Kedah, Selangor, Perak dan Pulau Pinang, di samping mengekalkan kedudukannya di Kelantan.

Dengan tertubuhnya kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Kedah, Selangor, Perak (tumbang pada Februari 2009 berikutan rampasan kuasa Umno) dan Pulau Pinang, kita telahpun melihat bagaimana Umno mengambil peranannya sebagai pembangkang di negeri-negeri tersebut.

Selaku pembangkang di negeri-negeri yang pernah dikuasainya selama beberapa dekad, Umno sememangnya masih tidak dapat menerima hakikat yang para ahli-ahli dewan undangan negerinya terpaksa berada di kedudukan yang bertentangan dengan kerusi kerajaan negeri.

Sebagai pembangkang di negeri-negeri tersebut, Umno gagal menunjukkan kematangannya di dalam politiknya secara profesional.

Jika di negeri Perak, Umno menggunakan cara dan helah yang begitu kotor dan jijik dengan memebelanjakan sejumlah besar wang rakyat untuk memeras-ugut, merasuah, menipu dan mengancam bagi mendapatkan semula kuasa di negeri tersebut.

Manakala di negeri-negeri Selangor dan Pulau Pinang umpamanya, Umno asyik menggunakan isu-isu perkauman, agama Islam dan Raja-raja Melayu (3R – Race, Religion and Rulers) untuk mengancam kedudukan dan kestabilan kedua-dua kerajaan negeri tersebut.

Di negeri Kedah pula, Umno akan mempergunakan sekutu Bnnya iaitu MCA dan Gerakan untuk mempersendakan kerajaan negeri pimpinan PAS itu dan menghasut rakyat bukan beragama Islam yang kononnya hukum hudud dan undang-undang Syariah yang kononnya akan berlaku tidak adil, menyeksa dan membawa pelbagai masalah kepada masyarakat bukan Islam di negeri tersebut.

Cara Umno yang berperanan sebagai pembangkang di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat ini hanya bertumpu kepada politik perkauman yang bertujuan untuk membangkitkan api kemarahan, kebencian dan ketidakstabilan di kalangan rakyat yang bakal tidak akan membawa sebarang manfaat kepada rakyat jelata.

Jadi, hasil bangkangan Umno yang sedemikian akan menjejaskan kestabilan dan ekonomi negeri-negeri tersebut, seterusnya membawa kepada lebih perasaan syak-wasangka di kalangan masyarakat yang berbilang kaum yang boleh mengakibatkan perpecahan di masa yang terdekat.

Adakah ini yang kita inginkan? Adakah Umno memainkan peranannya sebagai memeriksa dan mengimbangi (check and balance) bagi memastikan kesinambungan pentadbiran di dalam kerajaan-kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat? Nampaknya tidak, kerana sehingga pada hari ini Umno masih sibuk dengan urusan untuk memecahbelahkan perpaduan kaum, menyemarakkan api kemarahan dan kebencian.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails