BREAKING NEWS

UMNO memalit arang ke muka sendiri


Rombakan kecil kabinet telah dilaksanakan. Tindakan itu dilihat sebagai satu usaha terancang yang hanya menyerlahkan kedudukan kelam-kabut dalam kerajaan. Hal ini disebabkan oleh terlalu banyak masalah yang perlu diselesaikan.

Janji kepada MIC terpaksa ditunaikan. Kuota untuk MCA terpaksa dipenuhi. Kemerosotan sokongan rakyat Sarawak terhadap BN pun diambil kira. Kesemuanya dibuat untuk memenangi hati pihak-pihak tersebut. Namun demikian, kita dapat melihat banyak petanda negatif daripada rombakan tersebut.

Pertama, Umno memberi lebih perhatian kepada parti lain jika dibandingkan dengan dirinya sendiri. Adakah mereka mahu rakyat berkata Umno tidak gila kuasa? Gila atau tidak bukan terletak kepada jumlah anggota kabinet. Tindak-tanduk jahat mereka terhadap lawan yang menjadi ukurannya.

Kedua, UMNO kurang percaya kepada anggotanya sendiri. Sebab itu, ramai timbalan menteri Umno disingkirkan. Langkah ke belakang ini hanya memperlihatkan ketidakbolehan pemimpin UMNO memberi perkhidmatan yang memuaskan. UMNO memalit arang ke muka sendiri.

Ketiga, Kerajaan UMNO-BN hilang kepercayaan kepada kemampuan Ahli Dewan Rakyat mereka sendiri. Sebab itulah kepercayaan diberikan kepada Senator. Hal ini membuktikan bahawa semua Ahli Dewan Rakyat UMNO-BN yang ada sekarang ini tiada kualiti, kredibiliti, dan integriti.

Sungguh malang nasib rakyat Malaysia yang memilih mereka. Kesilapan sedemikian tidak boleh diulang lagi. Kita perlukan wakil rakyat yang berwibawa untuk menyemarakkan kemakmuran negara.
Hanya dengan cara itu kita boleh berkongsi kekayaan negara ini dengan adil dan saksama dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum di negara tercinta ini.

UMNO-BN telah membuktikan ketidakberkesanan mereka sebagai pemerintah. Mengapa kita membiarkannya? Gantikan mereka dengan orang lain.
-Drs Harun Jaafar/harakahdaily 

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails