BREAKING NEWS

Tahukah Anda?? MB Khalid Adalah MB Haram



Apabila dirujuk kepada keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Nizar vs Zambry adalah jelas menunjukkan bahawa MB Khalid adalah bersalah.

Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria, dalam penghakiman mahkamah persekutuan beliau berkata: "... Oleh itu, bukti kehilangan keyakinan dalam MB boleh dikumpulkan daripada sumber-sumber luar lain yang diberikan ... mereka betul ditubuhkan. Sumber itu, kita berfikir, perlu merangkumi kemasukan oleh MB sendiri dan / atau representasi yang dibuat oleh ahli-ahli LA bahawa MB tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli-ahli LA.

"Perayu tidak boleh terus mentadbir setelah hilang sokongan majoriti. Untuk membenarkan dia berbuat demikian akan melanggar prinsip asas demokrasi.

"... Adapun soalan ketiga jawapan kita adalah bahawa jika MB enggan mengemukakan peletakan jawatan majlis eksekutif di bawah akta XVI (6) MB dan ahli-ahli majlis eksekutif perlu mengosongkan pejabat masing-masing."

Melangkah berasaskan duluan kehakiman dan merenung decisis (Latin untuk "berdiri dengan perkara-perkara yang membuat keputusan"), ini bermakna kedudukan Khalid kini akan disifatkan telah terbatal.

Khalid telah memecat lima ahli majlis eksekutif negeri (Exco) DAP dan PKR tetapi menangguhkan satu (ADUN Batu Tiga Rodziah Ismail) yang berada di luar negara yang kemudian meletak jawatan. Kini baki Ahli Exco semuanya dari PAS.

Sultan juga telah mengarahkan Khalid tidak membuat sebarang keputusan atau pengumuman mengenai kedudukan MB sehingga dia kembali pada 27 Ogos.

Dengan PAS bersedia untuk menyatakan pendiriannya hari ini, 17 Ogos semasa mesyuarat AJK PAS PUSAT,  kini bukan sahaja masa depan Selangor yang kelihatan untuk dipertaruhkan tetapi juga seluruh PAKATAN RAKYAT.

1 comment :

  1. kalau haram ini maknanya surat perintah Sultan tu pun haram ..adakah kamu bersetuju sebagai blogger yang bertanggung jawab.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails