BREAKING NEWS

'Lembu Kondo' Pun Sudah Pandai Berbicara Tentang 'Dosa'



Perbuatan menyalahgunakan teknologi maklumat untuk membuat dakwaan palsu terhadap pemimpin negara adalah perbuatan berdosa.
Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizal Abdul Jalil berkata, sejak akhir-akhir ini kepimpinan negara sering menjadi sasaran fitnah dan menerima tuduhan palsu di media sosial.
“Bukan sahaja Najib (Perdana Menteri) tetapi pemimpin-pemimpin lain dalam kerajaan turut menjadi mangsa fitnah dalam media sosial,” katanya.
Bercakap pada sidang media di ibu negara pada Selasa, Shahrizat menggesa orang ramai agar menggunakan media sosial dengan cara sewajarnya agar masyarakat dapat manfaat daripadanya.
“Sebenarnya, informasi di media sosial ini boleh menjadi sesuatu yang boleh memberi faedah kepada orang ramai dan kita perlu mendidik mereka,” katanya.
Shahrizat menjelaskan, penyalahgunaan teknologi maklumat seperti membuat dakwaan palsu terhadap orang lain dianggap dosa dalam Islam.
“Kita perlu mendidik diri kita sendiri dengan semua orang tidak menyalahgunakan teknologi ICT dengan tuduhan palsu dan fitnah yang merupakan satu dosa dan menyalahi undang-undang,” katanya.
Shahrizat membuat kenyataan demikian selepas gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersalaman dengan rakan sejawatannya dari Israel, Benyamin Netanyahu tersebar di alam maya.
Gambar yang tersebar itu telah mendapat kritikan keras daripada pengguna media sosial yang masih terhadap pencerobohan tentera Israel terhadap Masjid Al-Aqsa di Baitulmuqadis, baru-baru ini.
Najib bagaimanapun menafikan pernah mengadakan pertemuan dengan Netanyahu dan menyatakan hanya terserempak antara satu sama lain ketika menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), di New York.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails