BREAKING NEWS

MB Khalid Yang Bongkak Sedang Menggali Kuburnya Sendiri


 
Sikap kuku besi dan bongkak Menteri Besar Bebas Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan tindakannya tidak mengendahkan Pakatan Rakyat telah mengejutkan banyak pihak.

Kedua-dua penyokong setia dan ahli Pakatan yang mengundi Khalid tidak percaya bagaimana beliau boleh menjadi begitu semberono, dalam keadaan terdesaknya untuk berpaut kepada kuasa.

Khalid telah direkodkan berkata "tidak ada perkara seperti (kerajaan negeri) Pakatan Rakyat"! Ini suatu sikap tidak bersyukur, selepas diberi peluang oleh gabungan pembangkang persekutuan untuk mentadbir Selangor sejak tahun 2008.

Walaupun adalah benar bahawa Pakatan bukannya sebuah gabungan berdaftar, tidak dapat dinafikan bahawa gabungan PKR, DAP dan PAS telah memerintah negeri itu sejak kemenangan bersejarah mereka pada pilihan raya umum ke-12.

Kini jelas bahawa Khalid mengharapkan 12 orang Anggota Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN)-Umno dan 15 dari PAS, dan seekor atau dua ‘katak’ untuk terus berkuasa di bawah apa yang disifatkan sebagai kerajaan perpaduan.

Perpaduan? Kerajaan seperti ini tidak mewakili rakyat Malaysia atau Malaysia yang berbilang agama.

Tidak syak lagi bahawa Khalid akan bekerjasama dengan Umno untuk mencuba kekal berkuasa.

Bagaimana lagi untuk menjelaskan tindak balas pantas timbalan presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa 12 wakil rakyat Umno beliau akan memberi sokongan tanpa syarat kepada Khalid untuk kekal sebagai ketua eksekutif Selangor.

Adakah anda percaya bahawa Umno akan menyokong Khalid secara percuma?

Dalam hal ini, apa yang dikata Ahli Parlimen PAS-Shah Alam, Khalid Samad semalam adalah masuk akal.

Malaysiakini memetik Samad sebagai berkata bahawa "dengan mengambil lebih banyak masa untuk membuat keputusan, PAS memberi tali yang cukup panjang bagi Khalid Ibrahim untuk 'menggantung dirinya (dari segi politik)'.

"Pada mulanya timbul persoalan mengapa Khalid perlu dipecat daripada jawatannya, tetapi tindakannya baru-baru ini telah membuatkan hatta mereka yang mengundi beliau dalam pemilihan parti PKR dan dalam pilihan raya umum sekalipun, tidak percaya.

"Beliau bukan seorang yang setia kepada Pakatan Rakyat, dan hakikat bahawa (Muhyiddin) memberi sokongan tanpa syarat kepadanya membuatkan perkara ini lebih meragukan.

"Jadi, walaupun mereka (PKR dan DAP) tidak berpuas hati dan cuba menekan PAS untuk membuat keputusan lebih awal, saya percaya perkembangan baru-baru ini akan membantu kami dalam membuat keputusan yang tepat," jelas Khalid dalam sebuah sidang akhbar.

Malaysiakini melaporkan bahawa Khalid Samad meminta maaf kerana jawatankuasa kerja pusat PAS (CWC) hanya akan bermesyuarat mengenai krisis ini pada 17 Ogos, tetapi menyeru mereka untuk "merenung kebijaksanaan dari pepatah Inggeris, "berikan mereka tali yang cukup panjang untuk menggantung diri mereka sendiri".

PAS secara tentatifnya menyokong Khalid sebagai MB, sementara menunggu mesyuarat CWC itu dijalankan.

PKR dan DAP telah mencadangkan presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagi menggantikan Khalid sebagai MB.

Khalid Samad yang turut merupakan seorang ahli CWC itu, berkata PAS mahu kan masa bagi memastikan bahawa mereka jelas tentang sebab-sebab mengapa Khalid perlu dipecat, sebelum beliau digantikan.

Beliau berkata parti itu mahu mengelakkan situasi di mana "seorang pemimpin yang (dilihat) popular dipaksa meletakkan jawatannya".

Ketika diminta mengulas mengenai kehadiran ahli jawatankuasa eksekutif negeri PAS di mesyuarat exco negeri semalam di sebalik adanya gesaan dari DAP dan PKR untuk memboikotnya, Khalid Samad berkata ia dilakukan untuk mengekalkan kesinambungan kerajaan.

Beliau berkata yang PAS berpendapat bahawa kerajaan sekarang perlu dikekalkan walaupun sedang lumpuh, dan tindakan menarik balik sokongan terhadap Khalid sebelum penggantinya dipersetujui boleh membawa kepada pilihan raya negeri, kerana ia menyebabkan tiada siapa memiliki sokongan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri.

"Jadi apa yang kita lakukan ialah menunggu sehingga mesyuarat 17 Ogos, selepas itu mudah-mudahan kami akan menemui kata sepakat.

"Apabila kami mendapat kata sepakat, kami boleh mengambil tindakan yang perlu untuk menunjukkan bahawa Khalid tidak mempunyai sokongan majoriti, dan ianya dimiliki orang lain," beliau dipetik sebagai berkata.

Malaysian Insider melaporkan bahawa PAS tidak akan membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno Selangor di bawah Khalid, dengan memetik seorang pemimpin kanan PAS menjelang mesyuarat CWC parti Islam itu.

Beliau juga menolak sebarang kemungkinan bahawa mesyuarat penting hujung minggu itu akan melihat pemimpin-pemimpin PAS menggesa supaya kerajaan perpaduan ditubuhkan, walaupun sekiranya ahli-ahlinya ingin menyebelahi MB Selangor itu.

Apa yang semakin jelas kini ialah tempoh Khalid sebagai MB semakin tiba di penghujungnya.

Tindakannya memecat PKR dan DAP dari exco negeri adalah tidak beretika. Beliau kini sedang mempertimbangkan untuk memecat ahli majlis perbandaran yang memiliki keahlian dalam kedua-dua parti itu.

Untuk memanjangkan lagi metafora "tali" Khalid, Khalid juga boleh dilihat sebagai sedang menggali "kubur” politik beliau dengan lebih mendalam.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails