BREAKING NEWS

Benarkah MCA Memperolehi 'Kemenangan Moral' Di Kajang?


     

Seperti yang sudah dijangka, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail memenangi pilihan raya kecil Dewan Undangan Kecil (DUN) Kajang dengan selesa iaitu majoriti 5,379 undi (1,445 undi kurang daripada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Apa yang penting dalam kemenangan PKR ini ialah ia secara tidak langsung mempertingkatkan undi popular di Kajang sebanyak dua mata peratusan dalam pilihan raya kecil yang memberikan Barisan Nasional ( BN) semua kelebihan baik dari segi jentera mahupun sumber pilihan raya.

Calon yang berjaya dikalahkan adalah Datin Paduka Chew Mei Fun dari MCA. Sejurus selepas mengetahui keputusan tersebut beliau  tidak membuang masa dan mendakwa memperolehi "kemenangan moral" dalam mengurangkan margin PKR dan meningkatkan undi Cina daripada 18 peratus pada PRU13 dengan peningkatan sebanyak 25 peratus kali ini.

Adakah benar dakwaan Chew merupakan fakta sebenar atau sekadar hanya sekadar "omong kosong" (untuk menyedapkan hatinya dan BN) sekali gus membuktikan kedangkalannya? Mari kita menganalisis angka tersebut.

Chew mendapat 11362 undi berbanding dengan rakan senegaranya Lee Ban Seng 12747 undi pada PRU13 atau 1,385 undi yang lebih sedikit.

Wan Azizah pula menerima 16741 undi berbanding dengan bekas ADUN Kajang Lee Chin Cheh yang meletakkan jawatannya iaitu sebanyak 19,571 undi pada PRU13 atau 2,830 undi yang lebih sedikit.

Sekiranya kita amati, dalam PRU13 peratusan pengundian itu sebanyak 34,430 pengundi berbanding dengan 28,314 pengundian dalam pilihan raya Kajang atau berkurangan sebanyak 6116 pengundi. Dari segi peratusan pengundi berdaftar 88.4 peratus pada PRU13 berbanding 72.1 peratus pada 23 Mac (semalam) pilihan raya atau 16.3 penurunan peratusan undian.

Bilangan peratusan undian menurun sebanyak 16.3 undi namun peratusan undian popular PKR telah meningkat sebanyak dua peratus. Dan Wan Azizah juga berjaya meningkatkan sokongan orang Melayu kepada PKR dan Pakatan Rakyat. Adakah ini maksud Chew kemenangan moral untuk MCA atau BN?.

Juga, Chew menyempitkan majoriti sebanyak 1,445 undi dengan peningkatan dalam jumlah mutlak atau peratusan undian hanya kerana peratusan pengundi yang keluar mengundi lebih rendah?

Ini berlaku walaupun selama kempen dua bulan dikuasai oleh percanggahan mantera "Wan Azizah ke Putrajaya" dilihat mengelirukan penyokong Pakatan - sama ada strategi 'Langkah Kajang' untuk menyatukan kepimpinan Selangor atau mengambil kuasa tampuk kerajaan persekutuan?

Kesan daripada percanggahan itu telah memberitahu dalam BN , dari menonjolkan pertelingkahan politik dalaman Pakatan untuk mempromosi perkauman, menyeru masyarakat Cina untuk mengundi mengikut bangsa.

Dengan penyaluran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 3.0), elaun pengangkutan dan makanan dilihat sebagai "hadiah" BN kepada rakyat bertujuan untuk menguasai kempen pilihan raya, jika dilihat pada pilihan raya kecil Kajang ini, tidak banyak wang yang diperuntukkan  "membeli" pilihan raya kecil daripada yang lain. Tidak lupa BN berjanji untuk menaik taraf Hospital Kajang.

Selain itu, krisis pesawat MH370 yang hilang juga mempunyai kesan ketara ke atas kempen pilihan raya Kajang. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, ia merupakan satu tempoh kesedihan bagi keluarga dan komitmen untuk mencari pesawat itu jauh lebih penting daripada mengikuti politik BN- Pakatan.

Momentum pilihan raya itu seolah-olah "hilang kepentingan"  kerana seluruh perhatian rakyat jelata dan dunia khususnya tertumpu kepada misi pencarian pesawat MAS Boeing 777 yang hilang dengan 239 penumpang dan anak kapal.

Diminta mengulas mengenai kemenangan beliau, Wan Azizah berkata fokus utamanya adalah memberi tumpuan kepada penduduk Kajang.

"Fokus saya sekarang adalah terutamanya ke atas penduduk Kajang. Kita mesti menunjukkan tadbir urus yang baik. Kita mesti menjadi contoh supaya pengundi lain dapat melihat bahawa ia boleh diterjemahkan ke arah mensejahterakan Malaysia," katanya.

Wan Azizah juga menegaskan bahawa kedudukan jawatan tidak penting sambil menyifatkan "berkhidmat kepada penduduk Kajang adalah apa yang lebih penting sekarang" .

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dilaporkan sebagai berkata parti itu tidak patah semangat dengan kekalahan itu kerana ia telah meningkatkan sokongan daripada kumpulan sokongan asas terasnya - masyarakat Cina.

"Kita telah kehilangan kira-kira 5,000 undi tetapi kita telah menunjukkan prestasi yang baik kerana undi kaum Cina bangkit semula daripada 18 peratus kepada 25 peratus," katanya mengulangi pendirian sama seperti apa yang telah dibangkitkan oleh Chew.

"Kami berharap untuk meningkatkan sokongan pengundi kepada 50 peratus pada masa akan datang," tegas Liow.

Walau bagaimanapun , Pakatan menjadi signifikan dengan memperolehi lebih banyak undi daripada BN dalam dua daerah mengundi dikenali bagi penduduk yang tinggi daripada orang Melayu - Sungai Sekamat dan Taman Delima.

Dalam majoriti orang Melayu di Batu 10 Cheras dan Sungai Kantan pula PKR berjaya mengurangkan jumlah undi BN sebanyak kira-kira 50 peratus.

Jelas sekali, kenyataan sepantas kilat "kemenangan moral" seperti yang dinyatakan Chew adalah tidak kena pada tempat dan masanya. Namun janganlah merasa hairan kerana MCA amnya dan BN khususnya sudah biasa hidup dalam "sindrom penafian".

Sekiranya "kemenangan moral" Chew memberikan sebarang petunjuk MCA dan keangkuhan berterusan politik BN, maka ia adalah berita yang paling mengembirakan buat Pakatan untuk menuju ke Putrajaya dalam PRU14.

Sama seperti nasib "dinosaur" reptilia yg telah pupus, ketidakupayaan, kedegilan serta keengganan BN untuk berubah dan menyesuaikan diri dengan perkembangan politik semasa dan masyarakat lebih bijak bermakna ia menuju ke arah "kepupusan"  dalam politik.

Oleh Ng Kee Seng

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails