BREAKING NEWS

Bendera Malaysia Tidak Perlu Ditukar Tetapi Kerajaan Umno/Bn Yang Wajib Ditukar

 
KUALA LUMPUR, 19 Sept-PAS melahirkan pendirian tiada keperluan untuk menukar Jalur Gemilang sebagaimana didakwa disarankan oleh wakil rakyat DAP Jumaat lalu, sebaliknya menegaskan usaha penting buat masa sekarang ialah mengambil langkah untuk menukar kerajaan Barisan Nasional (BN).
“Tiada keperluan untuk menukar bendera negara kerana bendera adalah lambang kedaulatan negara. Disebabkan itu, sebagai rakyat Malaysia, bendera negara perlu dipertahankan, tidak boleh diperlekehkan dan dipersendakan,” kata Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.
Sehubungan itu kata beliau, isu utama kini bukanlah bendera tetapi BN yang memerintah negara khususnya kerajaan pusat sejak lima dekad lalu.
“Slogan Barisan Nasional, 1 Malaysia yang menggunakan lambang bendera Malaysia itu juga bukan isu utama kerana slogan akan sentiasa bertukar.
“Pada zaman Tun Dr Mahathir (Mohamad), berapa banyak slogan yang telah digunakan Barisan Nasional hanya sebagai penyedap kata? Demikian juga zaman Tun Abdullah Badawi dengan Islam Hadharinya dan kini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan dengan promosi 1 Malaysia yang hebat, namun tetap gagal memahamkan orang sebijak Tun Dr Mahathir mengenai maksud slogan tersebut sehingga kini, apatah lagi rakyat Malaysia,” kata Tuan Ibrahim.
Katanya, “sama-sama Barisan Nasional pun mereka tukar slogan apatah lagi apabila bertukar kerajaan.”
Oleh itu jelas Pesuruhjaya PAS Pahang ini, isu terbaru tidak perlu jadi polemik kerana ia tidak akan menjadi dasar Pakatan Rakyat, dan PAS secara tegas tidak akan sesekali menyokong cadangan sedemikian daripada sesiapa pun.
“Mari kita bekerja keras bagi menumbangkan kerajaan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum akan datang.
“Itulah isu yang harus difokuskan oleh semua pemimpin, anggota, penyokong Pakatan Rakyat dan rakyat yang inginkan pembaharuan dan jaminan masa depan yang lebih baik,” kata Tuan Ibrahim.
Dalam reaksinya seamalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata hasrat pemimpin Pakatan Rakyat untuk menukar Jalur Gemilang dengan bendera lain sebagai bendera Malaysia adalah bukti pakatan itu tidak menghargai hak dan warisan bangsa yang sudah diterima pakai sejak dahulu lagi.
Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata tindakan itu juga menunjukkan pembangkang terutamanya DAP tidak dapat menerima kejayaan yang dicapai hasil perjuangan BN sehingga semuanya hendak dinafikan dan ditukar.
“Kita tahulah, itu niat Pakatan Rakyat, segala-gala yang sudah diterima sebagai sebahagian daripada warisan kita hendak dibuang. Itu bendera, mungkin banyak lagi mereka nak lakukan, tukar segala-galanya hanya mereka nak kata mereka sudah berkuasa, mudah-mudahan mereka tidak berkuasa.
“Jadi, tidak ada sesuatu penghormatan kepada sejarah dan penghargaan kepada apa yang sudah menjadi kepunyaan rakyat Malaysia tidak dihargai langsung,” katanya.
Jumaat lalu, Adun Kota Alam Shah daripada DAP M Manoharan menegaskan pembangkang akan bertindak menukar Jalur Gemilang jika memperoleh kuasa dalam pilihan raya umum akan datang.
Kenyataan itu didakwa disiarkan Adun terbabit menerusi laman sosial Facebook miliknya.
SUMBER

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails