BREAKING NEWS

Datuk T Lebih Berkuasa Dari Polis??


SATU kejutan yang tidak disangka-sangka berlaku pada Isnin lalu selepas sekumpulan wakil media diminta ke Seri Carcosa Negara tiak jauh dari bandaraya Kuala Lumpur.
Tujuannya bagi dipertontonkan dengan klip rakaman video yang berdurasi hampir 30 minit. Kesemua wartawan terbabit mengurut dada masing-masing selepas melihat dengan mata kepala sendiri video yang memaparkan individu yang didakwa sebagai pemimpin tertinggi parti pembangkang melakukan hubungan seks dengan seorang wanita dipercayai pelacur dari China.
Rakamannya jelas, menampakkan wajah si lelaki beraksi bersama wanita yang tidak dikenali itu.
Individu yang bertanggungjawab mendedahkan kepada media klip berkenaan pula hanya mahu dikenali sebagai 'Datuk T' yang mendakwa menemui secara tidak sengaja perakam selepas diminta mengambil jam tangan jenama Omega dari bilik yang dikatakan sebagai lokasi perbuatan maksiat itu dilakukan.
Rentetan pendedahan berkenaan, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bingkas menafikan bahawa lelaki di dalam video seks itu adalah dirinya dengan mengemukakan alibi bahawa pada 21 Februari dari pukul 10.23 malam hingga 10.45 malam - tarikh dan masa yang tertera pada klip berkenaan itu - beliau mendakwa berada di rumah bersama kakitangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), isterinya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, anak-anak dan cucu.
Dan sambil tersenyum sinis semasa sidang media di ibu pejabat PKR pada Isnin, beliau berkata: "Individu dalam video seks itu begitu mirip dengan dirinya kecuali perut individu tersebut sedikit buncit. Lihat, saya lebih kurus."
Dan kemudiannya beliau, membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi meminta siasatan sepenuhnya dilakukan atas dakwaan yang dikatakan fitnah yang mahu menjatuhkan nama dan karier politiknya.
Pemimpin pembangkang lain dengan pantas menafikan pembabitan Anwar dan mengecam kononnya ini perbuatan kerajaan Barisan Nasional (BN) mahu menjatuhkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu sekali lagi.
Namun apa yang menarik perhatian penulis ialah kiriman e-mel kepada media yang dikatakan daripada 'Datuk T' yang seolah-olah mahu membelakangkan undang-undang kerana berkeras enggan menyerahkan pita rakaman kepada pihak berkuasa.
Sebaliknya beliau menegaskan hanya mahu menyerahkan video tersebut untuk dianalisa oleh 'suruhanjaya awam' yang dianggotai oleh pengamal media dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
'Datuk T' berkata, keputusan itu diambil selepas Anwar membuat laporan polis pagi Selasa bagi menafikan sebarang pembabitannya.
Tindakan itu ternyata mengundang 1,001 persoalan, adakah Malaysia ini tidak mempunyai undang-undang? Di manakah kedaulatan undang-undang? Jika 'Datuk T' mahukan keadilan berasaskan proses perundangan, dia sepatutnya menyerahkan pita rakaman kepada pihak berkuasa untuk disiasat. Kenapa memilih 'suruhanjaya awam' dan atas kapasiti apakah suruhanjaya itu boleh ditubuhkan?
Jika itu caranya, perundangan rimbakah yang mahu diaplikasikan?
Serahkan kepada polis dengan kepakaran mereka untuk menyelesaikan kes ini. Jangan memandang rendah kepada pihak berkuasa.
Tindakan degil enggan menyerahkan pita rakaman itu seolah-olah mahu mengheret rakyat melanggari Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana mengedarkan bahan-bahan lucah.
Anwar yang terkenal sebagai pembangkang tegar yang pernah mempertikaikan kredibiliti polis pun, melangkahkan kaki ke IPD Dang Wangi menuntut siasatan yang adil dilakukan.
Kita perlu ingat bahawa negara memiliki undang-undang sama ada konvensional dan syariah melibatkan kesalahan ini. Gunakan segala saluran yang betul jika mahukan keadilan.
Jika Anwar bersalah, beliau akan dibuktikan dengan menyerahkan pita rakaman kepada pihak berkuasa. Rakyat akan menilai siapakan sebenarnya pemimpin pembangkang tersebut.
Dan jika sebaliknya, rakyat akan berpuas hati dan ini sekaligus mengangkat kredibiliti polis sebagai pihak berkuasa yang telus dan meletakkan keadilan itu mengatasi segala-galanya.
Biarkan polis menjalankan tugas mereka merungkai persoalan di benak kira-kira 25 juta rakyat Malaysia ketika ini.
Pegang pada janji Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar bahawa polis akan menyiasat kes berkenaan di bawah Seksyen 292 Kanun Keseksaan.
Dan jika sabit kesalahan mereka yang didapati bersalah boleh dihukum penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya kerana mengedarkan bahan-bahan lucah.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails