BREAKING NEWS

Isu 'Mentalkinkan Umno Perlis' Semakin Panas



PADANG BESAR, 19 Jan: Konflik yang melibatkan Ketua Penerangan Umno Perlis, Datuk Hashim Suboh dengan Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Padang Besar, Ali Ismail terus berlanjutan dengan perkembangan terbaru timbulnya desakan supaya diadakan perdebatan antara kedua-dua pihak berhubung isu 'mentalkinkan Umno Perlis' yang hangat diperkatakan baru-baru ini.

Menurut sumber dalaman Umno negeri itu kepada Harakahdaily, cabaran supaya Hashim yang dilihat menyebelahi bekas menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim menerima pelawaan Ali sebagai penyokong Menteri Besar, Datuk Seri Isa Sabu untuk berdebat, telah diusulkan dalam mesyuarat Umno Bahagian yang diadakan pada minggu lalu.
Cabaran itu dikatakan bertujuan merungkai segala permasalahan yang timbul dan isu yang melibatkan Umno Negeri Perlis.

Isu 'mentalkinkan Umno Perlis' dikatakan tercetus dalam satu majlis melibatkan sebahagian pemimpin vateran Umno Perlis yang kecewa dengan tindakan Umno pusat yang masih lagi mengekalkan Md Isa sebagai Pengerusi Umno negeri.
Keadaan dikatakan lebih parah apabila Shahidan yang dilihat tidak sehaluan dengan Md Isa dilantik pula sebagai timbalan pengerusi mengantikan tempat Datuk Zahidi Zainul Abidin.

Shahidan sendiri seperti dilaporkan media pernah mendakwa keputusan mengekalkan Md Isa sebagai pengerusi mempunyai kaitan dengan campur tangan pihak tertentu.
Malah beliau turut mempersoalkan sejauh mana Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) dijadikan penanda aras oleh pucuk kepimpinan Umno terhadap pencapaian seseorang pemimpin, terutama di negeri itu.
Shahidan juga secara terbuka mengakui sukar untuk bekerjasama dengan Md Isa yang disifatkan merampas jawatannya sebelum ini.
"Jika tanya pasal gandingan, bagi saya itu suatu yang mustahil terutama untuk bekerjasama dengan individu yang saya lihat sebagai 'menyamun' jawatan saya sebelum ini," kata Shahidan lapor sebuah akhbar arus perdana.
Sementara itu perlantikan Shahidan pula mendapat tentangan penyokong Zahidi yang mahu beliau terus dikekalkan sebagai timbalan pengerusi.

Sehubungan itu pemarhati meramalkan konflik antara 'team' Shahidan dan 'team' yang menyokong Md Isa akan tidak akan berhenti dalam masa terdekat, malah dipercayai kedua-duanya akan lebih agresif menjelang pemilihan pimpinan peringkat cawangan-cawangan yang akan bermula Mac nanti.
Muhayat Jasmin   

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails