BREAKING NEWS

Orang Asli dakwa diganggu dan dibuli' oleh Polis dan JHEOA


Sekumpulan Orang Asli dari Kampung Sebir berhampiran Seremban di Negeri Sembilan hari ini mendakwa mereka 'diganggu dan dibuli' oleh polis dan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA).

"Kami berasa sedih dan terhina dengan tindakan ke atas kami sebagai Orang Asli,” kata Zurdi Baharu, yang mewakili komuniti kaum itu di Kampung Serbir.

Lebih kurang 15 daripada penduduk kampung itu berjumpa dengan wartawan ketika sidang media di bangunan Majlis Peguam di Kuala Lumpur untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka.

Pada 30 September lalu dan beberapa hari selepas itu, kumpulan berkenaan mendakwa mereka diganggu oleh polis dan pegawai JHEOA yang mengarahkan mereka memohon permit bagi 'perjumpaan adat' yang mereka cadang anjurkan.

Orang Asli berkenaan mendakwa sebelum ini mereka belum pernah diminta memohon permit atau kebenaran bagi sebarang 'perjumpaan adat' mereka.

Menurut mereka, gangguan terbaru itu dipercayai cubaan mengagalkan usaha mereka membincangkan pindaan Akta Orang Asli 1954 yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Beberapa pemimpin Orang Asli mendakwa mereka tidak dirunding berhubung pindaan Akta Orang Asli dan bimbang pindaan tersebut akan menjejaskan kehidupan mereka.
Melabelkan gangguan polis ke atas Orang Asli itu sebagai 'pelik' perwakilan Jawatankuasa Kampung Orang Asli Negeri Sembilan, Tijah Yok Chupin yang turut hadir pada sidang media ini berkata tindakan pihak berkuasa adalah melarangnya daripada bercakap dengan penduduk kaumnya di Kampung Sebir.

"Saya dijadualkan bercakap kepada mereka pada mesyuarat itu. Mereka mahu tahu berhubung maklum balas kerajaan berhubung protes yang diadakan pada Mac lalu di Putrajaya berhubung pindaan Akta Orang Asli.

"Jika saya tidak dijemput, mereka akan dibuli oleh polis,” kata Tijah.

Beliau juga percaya tindakan pihak berkuasa itu bertujuan menghalang Orang Asli daripada membincangkan pindaan akta berkenaan.-mkini

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails