BREAKING NEWS

Nasir Safar Rebah Dalam Gagasan '1Malaysia' Ciptaan Bossnya Najib Razak


MAFIABOSS2U:

Awal Februari lalu, heboh orang bercakap isu Pegawai Khas Perdana Menteri, Dato' Nasir Safar meletakkan jawatannya kerana mengambil tanggungjawab apa yang diucapkannya ketika menghadiri program 1Malaysia di Melaka.

Ramai yang tahu mengenai Nasir dan ramai juga yang tidak tahu siapa dia. Dia jadi popular seketika apabila ada laporan polis dibuat beberapa orang ahli MIC yang tidak bersetuju dengan isi ucapannya – menyentuh soal orang India dan Cina di Malaysia

Tepat pepatah Melayu, terlajak perahu boleh diundur, telajak kata buruk padahnya. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Nasir pernah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda Umno Johor. Ketika Nasir menjadi Ketua Pemuda Umno negeri, dia berbalah dengan Menteri Besar Johor ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Muhyiddin pernah menyelar Pemuda Umno di bawah kepimpinan Nasir sebagai Pemuda yang dilanda sindrom bisu.

Ketika Nasir dipilih menjadi Adun Pulai Sebatang di Pontian, khabarnya Nasir memberitahu beberapa kawan-kawannya, bukan Muhyiddin yang memilihnya tetapi atas arahan dan kehendak Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak.

Adun Pulai Sebatang ketika itu, Khatijah Md Som terpaksa dipindahkan ke Dun Benut di bawah Parlimen Sungai Benut untuk memberi laluan kepada Nasir.

Khatijah tidak bersetuju kerana dia adalah Ketua Pergerakan Wanita Umno Pontian tetapi terpaksa bertanding di Sungai Benut, kawasan lain walaupun bersebelahan.

Hubungan tidak mesra Nasir dengan Muhyiddin berpanjangan. Itulah sebabnya, Najib dikatakan tidak dapat menerima kehadiran Muhyiddin kerana kebanyakkan orang-orang Najib memang tidak suka kepada Muhyiddin.

Apabila dalam pemilihan Umno tahun 2009, regu Najib-Muhyiddin disangsikan beberapa pihak kerana kehadiran Nasir sebagai pegawai Najib.

Jawatan sebenar Nasir di Pejabat Perdana Menteri ialah Pegawai Penerangan Perdana Menteri – satu jawatan yang direka khas untuk meletakkan Nasir di situ.

Sebelum ini, jawatan dan kedudukan yang Nasir pegang itu tidak pernah wujud ketika Perdana Menteri lain, sebelum kehadiran Najib.

Nasir pernah diberi tempat menjadi Ketua Penaja Umno Bahagian Tanjung Piai tetapi dia kemudiannya dikalahkan oleh Datuk Mohd Othman Yusof. Tahun lalu, Nasir menang jawatan timbalan ketua bahagian sementara Mohd Othman masih merupakan ketua di bahagian itu.

Ramai yang pernah mendengar Nasir berucap, menyifatkan Nasir sebagai seorang Pegawai Khas yang diwujudkan sebagai 'simpati Najib' kepada seorang kawan yang pernah menjadi penyokong setianya.

Nasir sering memainkan peranan menghantar sms kepada penyokong-penyokong Najib untuk meramaikan lapangan terbang ketika menghantar dan menyambut Najib mahu berangkat ke luar negara dan kembali dari luar negara.

Tugas lain Nasir ialah memastikan kawan-kawan Najib yang memegang jawatan di peringkat Umno bahagian sentiasa diundang untuk majlis berbuka puasa dengan Najib dan menyambut Hari Raya di majlis rumah terbuka.

Namun, disebabkan majlis berbuka puasa dan rumah terbuka hanya setahun sekali, Nasir dikatakan mempunyai masa lapang di pejabat yang menyebabkan dia berminat untuk turut sama berceramah di majlis-majlis kerajaan termasuklah program 1Malaysia yang mungkin dia sendiri belum begitu faham motif dan matlamatnya.

Itulah sebabnya, ucapan Nasir tersasar. Nasir tidak boleh marah orang yang menyifatkan dia sebagai seorang pegawai Perdana Menteri yang gagal ditarbiyahkan.

Walaupun tahun 2009 Nasir sudah menyampaikan 60 ceramah, seperti pengakuan Najib ketika mengesahkan menerima surat perletakan jawatan Nasir, tetapi Nasir sebenarnya belum layak berucap di majlis kerajaan yang dihadiri pegawai-pegawai kerajaan dan pemimpin mesyarakat.

Barangkali di Johor sendiri, walaupun Nasir sudah pernah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri, sudah pernah menjadi Ketua Penaja Umno Bahagian Tanjung Piai tetapi Nasir jarang dijemput menyampaikan ceramahnya di bahagian-bahagian lain termasuk Bahagian Pontian, di mana di situlah tempat bermulanya kareir politik Nasir.

Bukan sedikit yang terkejut apabila Nasir dilantik oleh Najib menjadi Pegawai Penerangan kepada Timbalan Perdana Menteri, ketika Najib menjadi timbalan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Namun, bagi orang-orang politik Umno di Johor mereka tahu Nasir memang 'budak Najib' sejak sekian lama.

Hari ini, apabila ada beberapa pemimpin belia mempertahankan Nasir, ramai juga yang pelik kerana Najib tidak pula mempertahankan Nasir.

Jika Najib memang mahukan Nasir bekerja dengannya, mengapa sebelum siasatan dijalankan, Nasir sudah disahkan mahu melepaskan jawatannya?

Adakah memang Najib mahu menyingkirkan Nasir sejak sekian lama tetapi tiada alasan yang munasabah untuk berbuat demikian?

Pegawai-pegawai yang mengelilingi Najib sekarang perlu lebih berhati-hati. Mereka bukan sahaja perlu memahami aspirasi Najib malahan mereka juga perlu berhati-hati bercakap kerana orang yang mendengar ucapan bukan dari kalangan mereka yang boleh disumbatkan dengan ucapan kosong yang berapi-api.

Mereka jangan ingat Umno yang mereka bergelumang sejak sekian lama masih menjadi parti kesayangan orang-orang Melayu.

Jika mereka masih berfikiran secara lama, maka mereka akan menjadi mangsa kepada ucapan mereka sendiri.

Zaman sudah berubah. Mereka yang hanya bersekolah rendah empat puluh tahun dahulu jangan cuba untuk bercakap soal-soal globalisasi dan dunia tanpa sempadan jika mereka sendiri tidak pernah mahu belajar dan mencari pendedahan baru yang mereka sendiri jahil mengenainya.

Dalam era semua maklumat sudah berada di hujung jari, janganlah ada mana-mana pegawai atau pemimpin Umno masih lagi menyangka mereka berucap di hadapan ahli-ahli Umno dan ketua-ketua cawangan yang merasakan mereka hidup dalam era Umno menguasai segala-galanya.

Itulah sebabnya, mereka mesti sanggup berubah jika mereka tidak mahu rebah.

Nasir adalah satu contoh di mana dia rebah ketika mahu bercakap tentang slogan 1Malaysia yang dia sendiri mungkin gagal diberikan fahaman secara mendalam pengertian tersebut.

Nasib baik Nasir tidak bercakap isu Islam Hadhari atau Wawasan 2020 yang akhirnya menyebabkan orang yang mendengar ucapannya menganggap Nasir seperti orang mengigau – bercakap tanpa pedoman dan panduan.

Kenapa Najib benarkan orang seperti Nasir menjelajah ke seluruh negara untuk berucap? Adakah Najib tidak mempunyai pegawai lain yang lebih hebat dari Nasir dalam menyampaikan ucapan mengenai 1Malaysia?-Idris Samad/detikdaily

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails