BREAKING NEWS

Hari Paling Malang Bagi Kebebasan Bersuara Di Malaysia



PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan pada Selasa memutuskan bahawa Akta Hasutan 1948 adalah sah mengikut Perlembagaan Persekutuan.
Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria yang mengetuai panel lima hakim berkata, Perlembagaan dirangka dengan tujuan untuk memastikan undang-undang yang sedia ada terus sah dan boleh dikuatkuasakan.
“Seksyen 4 (1) Akta Hasutan tidak melanggar perimeter Artikel 10 (2) dan 10 (4) Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh tentang kebebasan bersuara,” kata Arifin yang membaca keputusan penghakiman.
Hakim-hakim lain dalam panel itu ialah Presiden Mahkmah Rayuan, Tan Sri Hakim Md Raus Sharif, Hakim Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin dan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Hakim Abdull Hamid Embong serta Tan Sri Suriyadi Halim Omar.
Mahkamah dengan itu menolak permohonan Prof Madya Dr Azmi Sharom yang mencabar kesahihan akta itu dan mengarahkan kes Azmi bicarakan di Mahkamah Seksyen.
Pensyarah Undang-Undang Universiti Malaya (UM) itu telah didakwa dan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 2 September 2014 atas pertuduhan mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan.
Azmi didakwa membuat kenyataan itu dalam artikel bertajuk “Take Perak crisis route for speedy end to Selangor impasse, Pakatan told” yang dilaporkan sebuah portal berita pada 14 Ogos 2014.
Pada 17 September, Azmi memfailkan permohonan mencabar Akta Hasutan 1948 kerana mendakwa Seksyen 4 tidak mengikut Perlembagaan dan melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin kebebasan bersuara.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails