BREAKING NEWS

Kenapa Kerajaan Tidak Umumkan Kenaikan Harga Petrol RON97??



Setelah kantoi dengan penipuan yang tidak menjadi, kerajaan penipu rakyat Umno/BN pimpinan Najib Razak cepat-cepat menurunkan harga RON97 secara diam-diam.

Harga RON95 tanpa subsidi jika menurut apa yang diwar-warkan oleh para pemimpin UMNO berharga RM2.73sen seliter. Iaitu
berharga RM2.10 seliter  dan ditambah subsidi 63sen seliter, iaitu harga subsidi yang dihebohkan oleh kerajaan UMNO/BN. Sedangkan harga RON97 yang tidak langsung menerima subsidi hanya berharga  RM2.70sen seliter, iaitu 3 sen lebih murah dari RON95.

Seperti yang di ketahui kualiti RON97 adalah lebih baik dan tinggi dari RON95, tetapi mengapa harganya boleh lebih murah dari RON95??

Kerajaan perlu memberikan penjelasan kepada rakyat berkenaan harga Petrol RON97 yang lebih murah berbanding RON95.

Ini menunjukkan kerajaan tidak telus dalam penstrukturan subsidinya serta tidak serius untuk membantu rakyat berpendapatan rendah dalam pemberian subsidi bahan api itu.



SHAH ALAM - Ketika rakyat masih lagi geram dan marah dengan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel, negara malam tadi sekali dikejutkan...

Walau bagaimanapun, tidak ada sebarang pengumuman khas dibuat bagi memaklumkan kepada rakyat berhubung kenaikan 15 sen bahan api, menjadikan harga semasanya RM2.85 seliter.

Sebelum itu pada Mei 2013, harga petrol RON97 ialah RM2.70 seliter, turun 20 sen berbanding sebelumnya.

Harga bahan api ini pernah mencecah RM3 seliter pada 2012.

Walaupun tidak membabitkan rakyat kebanyakan, kenaikan harga RON97 malam tadi turut menimbulkan pertikaian mengapa ia tidak diumumkan serentak dengan kenaikan harga RON95.

Kenaikan harga petrol RON95 dan diesel diumumkan Isnin lalu.

Menurut sumber Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) - yang turut mengesahkan kenaikan harga RON97 itu, pengumuman sepatutnya dibuat oleh Kementerian Kewangan.

"Memang RON97 sudah naik mulai hari ini. Sepatutnya, kerajaan umumkan perkara ini. Ia bukan bidang kuasa KPDNKK," katanya kepada Sinar Harian Online.

Mengulas perkara itu, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, kerajaan mungkin sedang melakukan 'damage control' ekoran kenaikan RON95 yang mengundang kemarahan rakyat.

"Perkara ini (umum asing) memang tidak masuk akal. Sebelum ini kerajaan boleh buat pengumuman serentak, kenapa kali ini tidak?," soalnya.

Sementara Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua pula meminta kerajaan menjelaskan kepada rakyat berhubung kenaikan harga bahan api tersebut. 

Menurut Presiden Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia (PDAM), Datuk Hashim Othman, harga RON97 diselaraskan susulan kenaikan harga minyak dunia, selain ringgit yang susut nilai berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

Harga jualan runcit RON97 tidak disubsidikan kerajaan, sebaliknya ditentukan menerusi apungan terkawal, yang mana harga bulanannya akan berubah mengikut pasaran.

Harga minyak dunia kini meningkat dengan minyak mentah Brent, meningkat kepada AS$115.56 setong berikutan kebimbangan terhadap ancaman Amerika Syarikat menyerang Syria yang akan menjejaskan bekalan minyak Asia Barat.

Mei lalu, harga jualan runcit petrol RON97 diturunkan 20 sen seliter kepada RM2.70 sen berikutan penurunan harga petrol dunia.

Tinjauan Sinar Harian Online di stesen-stesen minyak mendapati harga RON97 telah dinaikkan seperti RM2.85 seliter.- SH

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails