Projek Landasan
Berkembar Elektrik Antara Rawang Dan Ipoh yang mengalami peningkatan
kos pembinaan sebanyak RM1.43 bilion, seperti yang didedahkan dalam
Laporan Ketua Audit Negara 2009, bakal disiasat Jawatankuasa Kira-kira
Awam (PAC) pada minggu depan. Apa yang mengejutkan, salah seorang
watak utama dalam projek ini ialah Ketua Hakim Negara, Zaki Azmi.
Pengerusi
PAC, Azmi Khalid (gambar kanan) memaklumkan kepada media pada 29
Oktober, bahawa Ketua Pengarah Audit Negara telah memberi penjelasan
ringkas mengenai laporan audit tersebut. PAC akan bermesyuarat pada
minggu depan, dan menyiasat kes mengikut keutamaan.
Menurut
Azmi Khalid, kes terbesar ialah Projek Landasan Berkembar Elektrik
Antara Rawang Dan Ipoh yang mengalami peningkatan kos sebanyak RM1.43
bilion. Sebagaimana yang diketahui, PAC bakal memanggil kementerian
(Pengangkutan) dan semua kontraktor yang terlibat dalam projek tersebut
untuk disoal siasat.
Sekali imbas,
peningkatan kos projek kerajaan adalah sesuatu yang lumrah menurut
Laporan Ketua Audit Negara. Fokus sememangnya ditumpukan kepada
penyelewengan dan angka peningkatan kos/kerugian. Tetapi, apa yang
lebih penting, siapa yang terlibat dalam projek tersebut?
Dalam
skandal sedemikian, tidak kurang ahli politik dan pegawai awam kanan
yang terlibat, dengan menggunakan status diri yang istimewa, dan
kelebihan hubungan berkepentingan untuk memanipulasi maklumat dan
sumber, lantas mengaut keuntungan diri tanpa disedari rakyat. Mereka
yang seharusnya "memimpin melalui teladan" ini, sebaliknya menyabit
kesalahan walaupun bertauliah, lebih menjejaskan negara berbanding
dengan kerugian dari segi kewangan.
Antara
watak utama dalam Projek Landasan Berkembar Elektrik Antara Rawang Dan
Ipoh ini ialah Ketua Hakim Negara, Zaki Azmi (gambar kiri) yang
memegang tampuk kuasa kehakiman. Zaki Azmi dikaitkan dalam projek ini
kerana salah satu kontraktor yang terlibat dalam projek ini ialah
Emrail Sdn Bhd. Zaki Azmi ialah pemegang saham terbesar dengan 58%
dalam syarikat ini, malah menyandang jawatan Pengerusi, ketika projek
ini dalam proses pembinaan.
Projek bernilai RM4.3 bilion
Menurut
perkiraan asal Projek Landasan Berkembar Elektrik Antara Rawang Dan
Ipoh, nilai projek ini berjumlah RM4.34 bilion, terbahagi kepada Pakej
Infrastruktur dan Pakej Sistem, dipertanggungjawabkan kepada dua
kontraktor yang berlainan.
Antaranya,
DRB-Hicom Berhad memperolehi Pakej Infrastruktur. Mengikut rancangan
asal, projek ini bermula pada Julai 2000, dan perlu berakhir pada Jun
2003. Selain itu, Pakej Sistem diberikan kepada Mitsui-MTS, tempoh
yang diberikan ialah antara Januari 2001 hingga Oktober 2004.
Di
bawah Pakej Infrastruktur yang dikendalikan DRB-Hicom Berhad, terdapat
empat sub-kontraktor. Antaranya, Emrail Sdn Bhd mendapat kontrak
projek Lay Track. Maklumat menunjukkan bahawa Emrail Sdn Bhd
telah mendapat kontrak yang jumlahnya bernilai RM700 juta (nilai pada
tahun 2007) dalam projek Landasan Berkembar Elektrik ini.
Tiga
sub-kontraktor yang lain ialah Perspec Prime (M) Sdn Bhd (kejuruteraan
awam), UEM Bhd (pembinaan jambatan) dan IJM Bhd (pembinaan bangunan).
Namun,
menurut Laporan Ketua Audit Negara 2009, kelewatan projek disiapkan,
peralatan dibeli melebihi keperluan, perolehan tren tidak diselaraskan
dengan pembangunan infrastruktur dan lain-lain masalah, telah
mengakibatkan projek ini berakhir dengan menelan RM5.77 bilion, dengan
peningkatan kos sejumlah RM1.43 bilion.
Menurut
kontrak asal, projek ini perlu disiapkan dalam tempoh 35 bulan, iaitu
antara Julai 2000 hingga Jun 2003. Kemudiannya, untuk menyelaraskan
had tempoh antara DRB-Hicom Berhad dengan Mitsui-MTS, DRB-Hicom Berhad
telah mendapat lebihan 177 hari, iaitu dari 16 Jun hingga 10 Disember
2003.
Emrail paling lewat siapkan projek
Namun
demikian, Laporan Ketua Audit Negara 2009 menunjukkan Pakej
Infrastruktur yang dipertanggungjawabkan kepada DRB-Hicom Berhad hanya
menyiapkan 76.8% daripada projek tersebut, pada hari terakhir had
tempoh, iaitu 10 Disember 2003. Laporan syarikat perunding yang
dilantik Kementerian Pengangkutan, KS-Opus menunjukkan masalah
penangguhan dalam projek Pakej Infrastruktur semakin serius antara
November 2002 hingga Oktober 2003.
Antaranya,
Emrail Sdn Bhd hanya menyiapkan 56.9% daripada projeknya pada 10
Disember 2003, merupakan syarikat yang paling serius dalam masalah
lewat siap. Tiga kontraktor yang lain masing-masing mencatat antara
71.4% hingga 76.7% daripada projek. Sebagaimana yang diketahui,
Kementerian Pengangkutan telah menamatkan kontrak DRB-Hicom Berhad pada
5 Ogos 2005, setelah diluluskan Kementerian Kewangan.
Menurut
Laporan Ketua Audit Negara, penyelewengan di atas bukan sahaja
mengakibatkan kelewatan projek ini disiapkan, malah kemudahan
infrastruktur gagal digunakan sepenuhnya kerana tidak dapat
diselaraskan. Dari segi kos, sehingga 10 Disember 2008, kerajaan perlu
membayar RM5.77 bilion untuk projek ini, RM1.43 bilion lebih tinggi
dari kos asal.
Lebih penting,
kerajaan perlu menanggung kos bernilai RM1.14 bilion, kerana menurut
perjanjian antara kerajaan dengan DRB-Hicom Berhad, pampasan maksima
yang boleh dituntut oleh kerajaan daripada kontraktor ialah RM 257.99
juta. (Bahagian pertama, bersambung)
*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang.
Sumber:detikdaily
Bila orang cakap umno dan rasuah bagai aur dgn tebing marah bkn main,tapi inilah realitinya.
ReplyDelete